(1) سورة الشورى - سورة 42 - آية 11 | ![]() | ||
فاطر السماوات والارض جعل لكم من انفسكم ازواجا ومن الانعام ازواجا يذرؤكم فيه ليس كمثله شيء وهو السميع البصير |
Terjemahan Ar Rahman : 11. Dia lah Yang menciptakan langit dan bumi; ia menjadikan bagi kamu pasangan-pasangan dari jenis kamu sendiri, dan menjadikan dari jenis binatang-binatang ternak pasangan-pasangan (bagi bintang-binatang itu); Dengan jalan Yang demikian dikembangkanNya (zuriat keturunan) kamu semua. tiada sesuatupun Yang sebanding Dengan (ZatNya, sifat-sifatNya, dan pentadbiranNya) dan Dia lah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Melihat.
Terjemahan Indonesia : 11. (Dia) Pencipta langit dan bumi. Dia menjadikan bagi kamu dari jenis kamu sendiri pasangan-pasangan dan dari jenis binatang ternak pasangan- pasangan (pula), dijadikan-Nya kamu berkembang biak dengan jalan itu. Tidak ada sesuatupun yang serupa dengan Dia, dan Dia-lah yang Maha Mendengar dan Melihat.
Jadi, Allah Taala itu mendengar dan melihat dan makhluk juga mendengar dan melihat :
(3) سورة الإنسان - سورة 76 - آية 2 | ![]() | ||
انا خلقنا الانسان من نطفة امشاج نبتليه فجعلناه سميعا بصيرا |
maka adakah sama mendengar dan melihat Allah dengan mendengar dan melihat makhluk?
Kalau sama maka hendaklah semua ayat dalam Al Quran yang menyebut sifat Allah dan sifat makhluk adalah sama.
Kena kata Allah mendengar dan melihat sama seperti makhluk mendengar dan melihat.
Tetapi kalau tidak sama maka hendaklah semua ayat dalam Al Quran yang menyebut sifat Allah dan sifat makhluk adalah tidak sama.
Kena kata Allah mendengar dan melihat tidak sama dengan makhluk mendengar dan melihat.
Pilihlah antara dua ini.
Jangan tiru perangai sesetengah orang yang mengatakan sesetengah sifat Allah tidak sama dengan sifat makhluk.
Allah mendengar tidak sama dengan makhluk mendengar.
Allah melihat tidak sama dengan makhluk melihat.
Tetapi Allah Taala beristiwa atas 'arasy, mereka kata sama dengan makhluk beristiwa atas 'arasy, maka kena takwil ayat ini.
Ini pendapat yang salah.
Ini adalah pendapat muktazilah dan asya'irah.
Jangan berpendapat dengan pendapat ini.
Hendaklah berpendapat dengan pendapat Rasulullah, sahabat nabi, tabi'in yang mengatakan Allah Taala beristiwa atas 'arasy tidak sama dengan makhluk beristiwa atas 'arasy.
Sebagaimana Allah melihat tidak sama dengan makhluk melihat maka begitulah juga Allah beristiwa tidak sama dengan makhluk melihat.
Allah turun ke langit dunia tidak sama dengan makhluk turun ke langit dunia.
Itulah Iman Ahli Sunnah Wal Jamaah.
Selain daripada itu bukannya akidah ahli sunnah wal jamaah bahkan ianya adalah akidah muktazilah dan asya'irah yang Imam Abu Hasan Al Asy'ari sendiri telah bertaubat daripadanya.
Abu Hasan Al Asy'ari sendiri yang berkata Allah beristiwa atas 'arasy sebagaimana yang layak bagiNya.
Wallahu a'lam